Sandrine Micossé-Aikins / Sharon Dodua Otoo (eds.)

The Little Book of Big Visions

Witnessed Book Series Edition 1 ~ Sharon Dodua Otoo

Broschur | 142*205mm

158 Seiten | 14,80€

978-3-942885-31-7 | 973

September 2012

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Wenn Babylon morgen fallen sollte, wie würden Schwarze Künstler*innen reagieren?

 

Schwarze Künstler*innen in Deutschland befinden sich – notwendigerweise – in einer Position, in der double consciousness, Subversivität und Widerstand – sowohl implizit als auch explizit – zu wichtigen Strategien werden, die es erlauben, in diesem überwiegend weißen Umfeld überleben zu können. The Little Book of Big Visions. How to be an Artist and Revolutionize the World, die erste Publikation der englischsprachigen Reihe Witnessed, beantwortet die Fragen, wie wahrlich egalitäre Gemeinschaften und Gesellschaften aussehen könnten und welche Rolle Schwarze Kulturschaffende in der Verwirklichung solcher Visionen spielen. Wie würden Schwarze künstlerische Praxen innerhalb solch visionärer Gemeinwesen aussehen? Was befindet sich jenseits von Reaktion und Widerstand? Dieses Buch möchte einen Beitrag zu einem in Deutschland unterrepräsentierten Diskurs leisten, indem es eine Diskussion der aktuellen Situation Schwarzer Kulturschaffender in Deutschland ermöglicht und einen Fokus darauf legt, wie zeitgenössische Schwarze Kulturschaffende in Deutschland Visionen von Chancengleichheit schaffen und kommunizieren.

Mit Beiträgen von: Jamika Ajalon, Bibiana Arena, Mo Asumang, Sonia Elizabeth Barrett, Misa Dayson, Philipp Khabo Koepsell, Gyavira Lasana, Stephen Lawson, Sandrine Micossé-Aikins, Caille Millner, Yvette Mutumba, Sharon Dodua Otoo und Alexander G. Weheliye.

 

Die Herausgeberinnen:

Sandrine Micossé-Aikins ist Kunstwissenschaftlerin, Kuratorin und Kulturaktivistin und arbeitet schwerpunktmäßig zu Rassismus und Empowerment in der Kunst, der Wirkmacht kolonialer Bilder, Körperpolitik sowie Repräsentation und Teilhabe im deutschsprachigen Kunst-und Kulturbetrieb. Als Mitglied des Künstlerkollektivs „Metanationale“ konzipierte und kuratierte sie die Veranstaltungsreihe „Re/Positionierung: Critical Whiteness – Perspectives of Color“ (2009) sowie die Ausstellung „Making Mirrors: Of Bodies and Gazes“ (2011); für das Institut für Auslandsbeziehungen (ifa) ko-kuratierte sie das international rezipierte Ausstellungsprojekt „prêt-à-partager: a transcultural exchange in arts, fashion and sports“. Derzeit arbeitet sie zudem unter dem Arbeitstitel „PoC – People of the Comb“ an ihrer Doktorarbeit zu Hairpolitics in Ghana.

Sharon Dodua Otoo ist Autorin und politische Aktivistin. Sie schreibt Prosa und Essays und ist Herausgeberin der englischsprachigen Buchreihe „Witnessed“. Ihre ersten Novellen „die dinge, die ich denke, während ich höflich lächle“ und „Synchronicity“ erschienen in englischer Sprache und deutscher Übersetzung bei edition assemblage. Mit dem Text „Herr Gröttrup setzt sich hin“ gewann Otoo 2016 den Ingeborg-Bachmann-Preis. 2020 hielt sie die Klagenfurter Rede zur Literatur „Dürfen Schwarze Blumen Malen?“ (Verlag Heyn). Ihr erster Roman auf Deutsch „Adas Raum“ erscheint Februar 2021 beim S. Fischer Verlag.

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For Black artists working in Germany, the goal … should not rest solely with being seen and heard in a country that continues to struggle with having an ethnically and racially diverse population. The exciting mission, should we choose to accept it, is to serve as global role models on how to break through oppositional social constructs like race, class, gender, culture and nationality. In doing so, we create new models for what living in a world that privileges a multiplicity of voices would look like.

from: “Imagine Us There: Visions of Radical. Art. People. Spaces” by Misa Dayson

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If Babylon should fall tomorrow, how would Black artists react?

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Black artists in Germany find themselves – necessarily – in a position where double consciousness, subversiveness and resistance – both implicit and explicit – become important strategies for surviving in this predominantly white environment. The Little Book of Big Visions. How to be an Artist and Revolutionize the World, the first publication in the English-language series Witnessed, answers the questions of what truly egalitarian communities and societies might look like and what role Black cultural workers play in the realization of such visions. What would Black artistic practices within such visionary communities look like? What is beyond reaction and resistance? This book aims to contribute to a discourse underrepresented in Germany by enabling a discussion of the current situation of Black cultural workers in Germany and by focusing on how contemporary Black cultural workers in Germany create and communicate visions of equal opportunities.

With contributions from: Jamika Ajalon, Bibiana Arena, Mo Asumang, Sonia Elizabeth Barrett, Misa Dayson, Philipp Khabo Koepsell, Gyavira Lasana, Stephen Lawson, Sandrine Micossé-Aikins, Caille Millner, Yvette Mutumba, Sharon Dodua Otoo and Alexander G. Weheliye

 

 

The Editors:

Sandrine Micossé-Aikins is an art historian, curator and cultural activist. Her work focuses on racism and empowerment in art, the power of colonial images, body politics, and representation and participation in the German-speaking art and culture scene. As a member of the artists‘ collective Metanationale, she conceived and curated the event series “Re/Positioning: Critical Whiteness – Perspectives of Color” (2009) and the exhibition “Making Mirrors: Of Bodies and Gazes” (2011); for the Institut für Auslandsbeziehungen (ifa) she co-curated the internationally received exhibition project “prêt-à-partager: a transcultural exchange in arts, fashion and sports.” Currently she is also working on her doctoral thesis on hair politics in Ghana under the working title “PoC – People of the Comb.”

Sharon Dodua Otoo is an author and political activist. She writes prose and essays and is editor of the English-language book series “Witnessed”. Her first novellas “the things i think while smiling politely” and “Synchronicity” were published both in English and in German translation by edition assemblage. With the text “Herr Gröttrup setzt sich hin” Otoo won the Ingeborg Bachmann Prize 2016. In 2020 she held the inaugural speech at the Festival of German Language Literature (published by Heyn). Her first novel in German “Adas Raum” will be published in February 2021 by S. Fischer Verlag.

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English Language Book Series