Susan Arndt and Shirin Assa (Hg.)

Plan(t)ing Afrofuturism

Wanuri Kahiu’s Pumzi and the negotiation of futureS

Paperback | 140x205 mm

ca. 112 Seiten | ca. 16,00€

978-3-96042-076-7 | 2-973

März 2020

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Series: Postcolonial Posthumanism, ed. by Susan Arndt, Shirin Assa, Weeraya Donsomsakulkij & Xin Li
Band 3

Wanuri Kahius Pumzi ist ein afrofuturistischer Film, der die Konsequenzen von Klimawandel und durch ihn verursachten Krieg und thematisiert. Pumzi verstört, um zu träumen. Erinnerung wird dabei zum Lebenselixier der Zukunft. Dieser Band widmet sich dem Streben, von Pumzi und seiner Protagonistin Asha zu lernen. Solidarität und Widerstand inmitten einer dystopischen Technodiktatur p(f)lan(z)en neue Zukünfte, über Spezien und Zeiten hinweg. Die Beiträge in diesem Band nähern sich dieser Thematik über Konzepte wie Zukunft, Heldentum, Dystopie, Afrofuturismus, Umwelt und Solidarität. Damit leistet der Band einen Beitrag zur Konturierung der neu entstehenden Postcolonial Posthuman Studies.

Wanuri Kahiu’s Pumzi is an Afrofuturist movie, addressing the consequences of climate change and subsequent wars. Pumzi disturbs to dream, turning memory into the elixier of future. This volume is dedicated to learning from Pumzi and its protagonist Asha. Solidarity and resistance in the midst of a dystopic technodictatorship plan(t) new futureS, across species and time. This volume’s contributions delve into this topic pillared on concepts such as futureS, hero, dystopia, Afrofuturism, environment and solidarity. In doing so, the volume contributes to contouring the emergent field Postcolonial Posthuman Studies.

Die Herausgeber*innen:
Susan Arndt ist Professorin für Englische Literaturen an der Universität Bayreuth. Sie arbeitet zu Shakespeare und afrikanischen (diasporischen) Literaturen und ist theoretisch auf Intersektionalität, Postkoloniale Theorien und Posthumanismus ausgerichtet. Sie ist Autorin von Negotiating Whiteness in British Fiction (2020), Sexismus. Wissen Macht Geschichte (2020), Rassismus (2012), The Dynamics of African Feminism (2002) und African Women’s Literature, Orature and Intertextuality. Igbo Oral Narratives as Nigerian Women Writers’ Models and Objects of Writing Back (1998).

Shirin Assa beschäftigt sich mit der literaturwissenschaftlichen Untersuchung diasporischer Identitäten/Id*escapes, wobei sie einen Schwerpunkt zu Zukunft, Postcolonial Studies und Intersectonalität verfolgt. Sie ist wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Universität Bayreuth, wo sie lehrt und promoviert. Das Thema ihrer Dissertation lautet “MENA women in Diaspora; Poetics of Intersectional Resistance versus Geometry of Appropriation.” Zudem ist sie Ko-Koordinatorin des Bayreuther Netzwerkes für Gender, Queer, Intersectionality and Diversity Studies (GeQuInDi) und auch Mitglied im Sprecher*innengremium des “Future Migration Network for Cultural Diversity.“

The Editors:
Susan Arndt is Professor of English Literatures at Bayreuth University. Her work is dedicated to Shakespeare and African (Diasporic) Literatures, with a theoretical focus on Intersectionality, Postcolonial Theories and Posthumanism. She is the author of Negotiating Whiteness in British Fiction (2020), Sexismus. Wissen Macht Geschichte (2020), Rassismus (2012), The Dynamics of African Feminism (2002) und African Women’s Literature, Orature and Intertextuality. Igbo Oral Narratives as Nigerian Women Writers’ Models and Objects of Writing Back (1998).

Shirin Assa has been engaged with literary study of diasporic identities/Id*escapes in the field of Future, Postcolonial Studies and Intersectonality. Currently holding a Ph.D position in the English and American Literature department at University of Bayreuth, she is also the co-coordinator of Gender, Queer, Intersectionality and Diversity network at UBT. Assa pursues a comparative study on “MENA women in Diaspora; Poetics of Intersectional Resistance versus Geometry of Appropriation.” She is also a member of steering committee for Future Migration Network for Cultural Diversity.